Neprerábajte v pohodlí domova

Ako nedoplácať na lacných eshop riešeniach

IT riešenia 6. April 2017

Kde bolo, tam bolo, jedno ráno ste sa zobudili a povedali ste si, že zoberiete šťastie do vlastných rúk. Zúročíte svoje know – how a zarábať si budete výhradne na seba. A to všetko prostredníctvom internetu. Prečo si teda neotvoriť vlastný e-shop? Tam predsa neplatíte za priestory, jedine tak za doménu. Našli ste návod na internete z kategórie „ Ako vytvoriť e-shop za pár hodín“, prípadne ste klikli na vábny odkaz v štýle „E-shop rýchlo a lacno“.  Vyhrnuli ste si rukávy a veselo ste sa pustili do toho.

 

Kde bolo, tam bolo o niečo neskôr ste zistili, že podobný nápad malo pred vami cca 9000 iných ľudí a to len na Slovensku. Že vo vlastnej kategórii produktov súťažíte o pozornosť najmenej s 250 internetovými obchodmi. A že aj keď ste sa doteraz považovali za veľmi multifunkčnú osobu, sami na to nestačíte. Čo teraz?

Doba pokročila, princíp ostal

Časy, keď sa o klienta bojovalo tak,  že ste na trhu vykrikovali hlasnejšie ako majiteľ stánku vedľa vás, sú nenávratne preč... iba, že by nie. Podstata sa nezmenila. Len je možno sofistikovanejšia, premiestnená do online prostredia, no o to intenzívnejšia a agresívnejšia.

Rovnako ako pri webe, tak ani pri e-shope nestačí, že ho spustíte online, vyložíte si nohy na stôl a počkáte na prvé zapípanie objednávky. My vieme, že viete. Ale neverili by ste, koľkokrát sme počuli o tom, že si niekto založil e-shop. A koľkokrát potom sme už o ňom nepočuli vôbec.

 

Pusťte sa do toho!

Stratégia dobrého internetového predaja je oveľa zložitejšia, no nie nemožná. A my hovoríme, pusťte sa do toho. Veríme, že na to máte. Ale vďaka rokom praxe tiež vieme, že to bude oveľa jednoduchšie, ak:

  1. Máte výnimočný produkt, ktorý zaplní dieru na trhu
  2. Máte premyslený systém starostlivosti o e-shop, máte čas aktualizovať ho, mysleli ste na dostatočné skladové zásoby a inovácie
  3. Máte vyriešené špedičné časy ( klient na zázračný elixír na zrýchlenie rastu vlasov nebude čakať mesiac, chce ho hneď)
  4. Máte skúsenosti a prax s tovarom, ktorý chcete predávať a viete zákazníkovi profesionálne poradiť pri výbere
  5. Máte dostatok finančných prostriedkov na to, aby ste vyriešili SEO, budovali pozitívne PR a starali sa o popularitu vášho webu

Lacné riešenie vás pochová

Podľa portálu pricemania.sk, ktorý sa zaoberá porovnávaním cien internetových obchodov a ich hodnotením, sú v top 3 dôvodov, prečo e-shopy zlyhávajú:

  • Nedomyslená korporátna identita, žiadne logo, zle spracovaná vizuálna časť stránky ( keď už máte kvalitný tovar, dajte si záležať na tom, aby rovnako kvalitne pôsobil aj váš e-shop)
  • Nedostatočná orientácia sa v problematike ( viď bod 4.)
  • Vysoká konkurencia (viď číslo 9000)

My k tomu pridávame:

Lacné a rýchlo pečené riešenie

Skúste do google zadať kľúčové slová: e-shop zadarmo. Výsledkov je veľa, však? Náš developer by vám na to povedal: „lacno skúsil.. doplatí“. Ak je riešenie zadarmo, väčšinou v tom je nejaký háčik. Ako zástupcu všetkých spomenieme: to, čo si kúpite, nie je vždy to, čo dostanete. Rozmenené na drobné: template, ktorá je vábna v demo verzii vás môže nepríjemne prekvapiť. Napríklad keď zistíte, že v nej nie je polovica toho, čo pre svoj e-shop potrebujete. Mnohokrát celá snaha stroskotá na tom, že e-shop v konečnom výsledku nevyzerá dobre, chýbajú mu funkcionality, alebo ho vôbec nedokončíte, pretože vám došli nervy.

 

Not mobile friendly

Aj keď väčšinu nákupov používatelia stále vykonávajú cez počítač (56%), čoraz viac nákupov sa deje cez iné mobilné zariadenia. A ak váš potenciálny klient narazí na váš obchod cez smartfón a ono mu nie a nie načítať nákupný košík a prekliky nefungujú, je možné, že sa k vám už nevráti.

Krátkozraká finančná stratégia

Toľko, koľko investujete do tvorby e-shopu, bude potrebné aby ste investovali počas roka do jeho údržby, vylaďovania a inovácií (a to ste ešte ani nezačali s marketingom). To sme si nevymysleli, to je fakt. Je to podobné, ako keď sa dáte do prerábania bytu. Po hlavnej investícii, keď zbúrate jadro, položia vám podlahy a obložia kúpeľňu zistíte, že potrebujete nábytok, koberce a doplnky.

Slabý marketing

Čo sa týka marketingu, e-shop je špecifický v tom, že ho naozaj potrebuje. Inak vás tí, čo „vykrikujú hlasnejšie“ prevalcujú ešte pred tým, ako si rozložíte svoj stánok. Ak ste sa problematikou e-shopov zaoberali, určite ste narazili na staré dobré klišé v rôznych obmenách. A nám nedá len ho sem opäť raz zavesiť: e-shop bez reklamy, je ako obchod bez označenia. Ľudia okolo vás prejdú, no nik k vám nevojde, pretože ľudia ani nevedia, že niečo predávate.

                     Zdroj:www.amusingplanet.com

Ako bojovať a boj nevzdať

Premyslite si svoj plán o krok dopredu. Napíšte si na papier, ako by ste chceli, aby váš projekt napredoval o mesiac, dva, polroka, rok. Prejdite si v hlave rozpočet a pomyslene si ho rozdeľte na jednotlivé etapy.

Staňte sa mystery shopperom. Nemusíte rovno nakupovať vo všetkých e-shopoch, stačí, keď si ich pozorne prezriete. Preklikajte si funkcionality, pozrite sa, ako sa obchod správa, akým štýlom s používateľmi komunikuje. Zaujalo vás niečo alebo, naopak, niečo vás od nákupu odradilo? Všetko si zaznamenajte.

Oslovte agentúru. Nieže by sme si chceli nahrávať do karát, ale predsa len, nejaký ten rok skúseností s e-shopmi za sebou máme. Tzn. vieme, na čom ho vystavať, ako ho nakódovať, čím ho naplniť, ako ho spustiť a ako sa oň postarať ďalej. A to je veľká väčšina z toho, čo pri otváraní e-shopu potrebujete aj vy.

Budujte, propagujte, inovujte, rozvíjajte. E-shop sa odteraz stane vašim dieťaťom. Merajte štatistiky predaja (pomôžeme vám), vymýšľajte aktivity, ktoré ho posunú vpred (aj na to máme ľudí), investujte do účinného marketingu (vieme ako) a sledujte, ako váš obchod rastie. 

O autorovi

vacha's picture