Prečo copywriter potrebuje svojho klienta?

Cisárov pekár a pekárov cisár v digitálnej agentúre

Web copywriting 5. April 2017

Na mnohých blogoch reklamných agentúr čítame denne o tom, že ak chce klient profesionálne a efektívne prezentovať svoje produkty, potrebuje služby copywritera. My v agentúre copywritera máme a preto vieme, že aj on potrebuje svojho klienta.

Nedostatok podkladov

Vyhovárať sa na nedostatok podkladov v čase, keď googliť pomaly môžete aj z kalkulačky, sa môže zdať neprofesionálne. Je pravda, že mnohokrát stačí, keď sa váš copywriter prelúska viacerými článkami o problematike, ktorú na webe či blogu rieši. Sú však aj prípady, kedy sa ani všemohúci textár bez klientovej pomoci nepohne.

Príklad: Rozbiehate reštauráciu a chcete do nej nalákať svojich budúcich klientov.  Potrebujete web, sociálne médiá, blog, reklamu v lokálnych médiách atď. A to všetko musí mať obsah. Textový.

Čo potrebuje copywriter vedieť ešte pred tým, ako sa pustí do tvorby vášho obsahu?

Basic & advanced klišé: Čím sa odlišujete? Akých klientov chcete prilákať? V akej cenovej relácii sa pohybuje vaše menu? Kto je vaša konkurencia, čo chcete pri prezentácii vyzdvihnúť? Používate nejaké špeciálne suroviny, máte odlišné postupy prípravy atď.,...?

A pravda je taká,  že mnoho z týchto informácií potrebuje aj väčšina ľudí z agentúry, ktorí na vašom projekte pracujú.

Šanca nájsť odpovede na potrebné otázky na Google bez použitia vešteckých schopností: mizivá.

Čo z toho vyplýva?

Ak vám copywriter alebo account posiela e – maily s otázkami a volá vám, nechce vás otravovať, znechucovať ani dusiť. Potrebuje len podklady na to, aby mohol začať pracovať na projekte, ktorý ste si objednali.

Čakanie na Godota

V prípade agentúry, mnohokrát, čakanie na schválenie textov.

Príklad: v rámci stratégie si klient zadefinoval, že tento mesiac chce vytvoriť 3 blogy, 2 infografiky, 1 PR článok a začať teasing na pripravovanú súťaž. Copywriter mu 1vého pošle texty na schválenie. 3tieho mu zavolá, či článok dostal a mal čas sa na to pozrieť, 5teho mu pošle mail. Po dlhšej odmlke mu 18teho pošle klient jeden spripomienkovaný blog. 20teho ho copywriter vyhodí von a ešte v ten deň mu klient zavolá, prečo meškáme s tohto mesačnou kampaňou. Nuž...

Vieme, že máte veľa práce, my tiež. Blogy sú však väčšinou krátke, infografiky rýchlo čitateľné, texty na web štruktúrované. Preto ak si nájdete pár minút prebehnúť to aspoň pri rannej káve a trochu času na spísanie prípadných zmien, urýchli to celý proces.

 

Tajomstvo reklamných textárov odhalené

Čo copywriteri robia:

Píšu, myslia, vytvárajú, zefektívňujú, snažia sa zaujať a predať

Tento proces je rovnako náročný ako znie. Napríklad pri vytváraní textov na web si musí bežný copywriter: zosumarizovať podklady – prejsť si konkurenčné stránky – vymyslieť celkovú štruktúru rozmiestnenia textov - vytvoriť texty - zeditovať si texty – zahrnúť vaše požiadavky a pripomienky - opraviť texty. Počas toho musí tiež : brať ohľad na produkt, cieľové publikum, komerčnú stránku( predaj), SEO, web kontext a mnohokrát UX v spolupráci s grafikom.

Čo copywriteri nerobia:

Neveštia z čarovnej gule a nečítajú myšlienky klientov

Ak chcete mať na webe dobré texty, musíte svoje produkty alebo služby opísať konkrétne. Menej nie je viac a podrobností nikdy nie je dosť.

Príklad:

Copywriter: Čomu sa venujete?

Klient: Podnikám v oblasti financií, pomáham klientom pri ich podnikateľských zámeroch.

Copywriter: Viete špecifikovať aké služby klientom poskytujete?

Klient: To je zložité, robím všetko.

Copywriter: Čo znamená „všetko“? Čo by ste chceli, aby sa ľudia na webe o vás dozvedeli ako prvé?

Klient: Neviem, malo by to hlavne pôsobiť profesionálne.

Copywriter: Čiže ponúkate profesionálne finančné služby – tzn.  napr. konzultácie a vstupný kapitál, vďaka ktorému si môžu vaši potenciálni klienti splniť svoj sen o vlastnej firme?

Klient: No, až tak by som to nepovedal.

Takýmto spôsobom sa mnohokrát dostávame do spletí nekonečných otázok a odpovedí. Výsledkom je web plný slovnej vaty, ktorý vašim klientom povie všetko o ničom. Pred tým, ako sa pustíte spolu s agentúrou do tvorby webu, utrieďte si myšlienky. Nechajte si čas (nechá vám ho aj copywriter). Ale po tejto tvorivej fáze by ste mali prísť s konkrétnymi odpoveďami. Copywriter je tu na to, aby vás doviedol k úspešnému záveru prezentácie vašej firmy, vyzdvihol to, čo povedať chcete a  „zaobalil“ to ostatné.  Ale na začiatku tohto procesu stojíte vy a váš produkt, preto by ste mali mať ujasnené svoje smerovanie.

 

Čo tým chcel autor povedať:

Čím viac sa budete zaujímať o stratégiu vášho obsahu, tým bude práca copywriterov jednoduchšia, rýchlejšia a efektívnejšia. Je to váš produkt, váš web a rovnako ako aj vy, aj my chceme aby bol úspešný. Ale na to vás copywriter naozaj potrebuje. :)

O autorovi

makovnikova's picture